Thursday, September 23, 2010

ikan bilis rangkai

ikan bilis amat popular dalam masakan sama ada masakan bergoreng, berkuah, sup dan sebagainya. pendek kata, ikan bilis pelengkap kepada masakan. walaupun pelbagai jenis perasa instant, namun ikan bilis tetap diutamakan dalam masakan. apabila melihat ikan bilis atau ikan yang kecil ini, biarlah kita bayangkan tentang sesuatu yang melengkapkapi kehidupan kita. ikan bilis boleh dimasak dengan pelbagai jenis masakan seperti sambal tumis, digoreng bersama dengan kacang dan sebagainya. jadi, marilah kita fikirkan bahawa ikan bilis di umpamakan sebagai sesuatu pelengkap dalam hidup kita. saya teringat zaman kanak-kanak dulu. sekiranya ikan bilis sudah habis di dapur, mak saya akan meminta saya untuk membeli ikan bilis di kedai. perkara itu sentiasa berlaku sehingga saya meningkat dewasa mak saya cepat-cepat meminta saya membeli ikan bilis sebelum memasak sekiranya ikan bilis di dapur sudah habis. peace to all..adios..

No comments:

Post a Comment